دوره هشتم اتاق آبادان ؛ در یک نگاه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
  • نظرات : بدون دیدگاه

اتاق بازرگانی آبادان فارغ از قرارداشتن در منطقه آزاد اروند به دلیل حوزه عملیاتی خود در منطقه استراتژیک اقتصادی جنوب غرب استان خوزستان وبرخورداری از گذرگاه مهم تجاری شلمچه و آبراه بین المللی اروند همواره محل تردد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی منطقه ؛ استان و کشور بوده است.

دوره هشتم اتاق بازرگانی آبادان را می بایست تلفیقی از تلاشی مضاعف و هنر دانست. تلاش های فراوانی که به شکلی هنرمندانه به جامعه انعکاس یافت تا حتی نکته ای پنهان نماند. تولید صدها خبر در طول این مدت کار بزرگی بود که توسط روابط عمومی اتاق بازرگانی و نیز امور بین الملل و با مشارکت واحد آی تی و انفورماتیک و نیز دفاتر نمایندگی اتاق در بصره عراق ؛ شادگان ؛ بندر امام(ره) و هندیجان تهیه و منتشر شد. تهیه و تولید رادیو مجازی اتاق بازرگانی آبادان ؛ رونمایی از وبسایت جدید با انبوهی خدمات آنلاین و غیر حضوری و تولید و عرضه ی اپلیکیشن اختصاصی اتاق با قابلیت های فراوان ؛  تنها بخشی از جهش های پیشرفتی در اطلاع رسانی عمومی بود که کاملا قابل لمس است.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی آبادان

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی آبادان

این اتاق با توجه به ماهیت رسالت خود در حمایت و ارائه مشاوره های راهبردی به تجار و فعالان اقتصادی و تسهیل شرایط تولید و تجارت ؛ در دوره هشتم خود اقدام به برگزاری نشست های متعدد در چهار سطح داخلی ؛ استانی ؛ ملی و بین المللی با دست اندرکاران  امور تولید و صادرات ؛ عملا شرایط گفتگو برای حل مشکلات و برخی ناهماهنگی های بین بخشی دولت و بخش خصوصی را پوشش داد.

به ضرس قاطع باید دوره ی هشتم را اوج دیپلماسی منتج به تغییررفتار نهادهای های تاثیر گزار و تصمیم گیرنده در بخش اقتصاد منطقه دانست. دیپلماسی گفتگو در دو زمینه ی داخلی و خارجی حکایت از هوشمندی و برنامه محور بودن مجموعه مدیریت دوره هشتم و در راس آن مدیریت آگاه اتاق دراین دوره دارد.

دعوت و برگزاری نشست های متعدد با فعالان اقتصادی منطقه و عموما اعضای اتاق بازرگانی آبادان و رصد مشکلات و معضلات مبتلا به و انتقال آن ها به متولیان مربوطه از اهّم تلاش هایی بود که اتاق بازرگانی آبادان در این مدت بدنبال آن بود و اینها در کنار دیدارهایی که ریاست اتاق به اتفاق هیئت های رئیسه و نمایندگان از شهرک های صنعتی ؛ اسکله های صادراتی و پایانه های مرزی منطقه و دیگر استان ها داشته اند نشان از عزم جدی و اراده ی واقعی برای حل نارسایی های موجود دارد.

باید به مجموعه مدیریت فعلی اتاق بازرگانی آبادان با توجه به اوج مشکلات ارزی و نابسامانی های اقتصادی که نتیجه ی تحریم های بین المللی و البته سیاست های اتخاذ شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان های زیر مجموعه آن می باشد ؛ آفرین گفت چرا که روشن نگه داشتن چراغ صادرات در این شرایط بحرانی کاری دشوار است و جز با جهد شبانه روزی ملهم از حس مسوولیت پذیری و دلسوزی رقم نمی خورد.

اما نکته ی پر اهمیتی که ذکرش لازم و ضروری است ؛ لزوم همگرایی ملی و به تبع آن منطقه ای در تبیین و تحقق شعار سال ۹۷ است که باید متاسفانه اذعان داشت با توجه به قوانین حاکم و متمم های خلق الساعه قوانین صادرات عملا به گونه ای رقم خورده که شرایط خود تحریمی ها را نیز به خوبی می توان لمس نمود. البته قرار داشتن آبادان در منطقه آزاد تجاری اروند ؛ مطابق نص صریح قانون؛ رونق اقتصادی را تضمین و تشدید می کند اما عدم اجرای کامل قوانین و مقررات مناطق آزاد و بلاتکلیفی وضعیت گیت های گمرک در خروجی های آبادان و خرمشهر ؛ بهره جستن از شرایط خاص سرزمینی منطقه آزاد اروند را ازفعالان اقتصادی بخصوص صادرکنندگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی سلب نموده است.

اتاق بازرگانی آبادان در دوره هشتم با بهره جویی از دیدگاه های خرد جمعی و با هدف بهبود وضع تبادلات تجاری و کاهش معضلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در منطقه از تمام ظرفیت های موجود اعم از گفتگو ؛ بازدید ؛ بازاریابی و دعوت از سفرای خارجی ؛ دیپلمات های کشورمان در بازارهای هدف ؛ استفاده از نظر چهره های علمی و دانشگاهی و عقد قرارداد همکاری فی مابین اتاق و دانشگاه ها و …. تلاشی پیگیرانه از خود نشان داد و حاصل این کوشش ها آن شد که امروز هیئت های اتاق بازرگانی آبادان با استواری و اطمینان راسخ ؛ سند چشم اندازآتی اتاق را روشن و امیدوارکننده ارزیابی می کنند.

اتاق بازرگانی آبادان در دوره هشتم ؛ بیش از هر زمان دیگری فعالیت های خود را بگونه ای شفاف در اختیار اصحاب رسانه و رسانه ملی قرار داد تا ضمن اطلاع رسانی به جامعه ؛ به ویژه اعضای محترم اتاق بازرگانی ؛ شفافیت در عملکرد را نیز به اطلاع مردم رسانده باشد و این درطول فعالیت دو دهه اخیر این اتاق بی سابقه بوده است. در همین زمینه دعوت ازخبرنگاران برای پوشش تمامی نشست های مختلف و مهم اتاق بازرگانی گویای همین واقعیت است.

دوره هشتم اتاق بازرگانی آبادان را می بایست تلفیقی از تلاشی مضاعف و هنر دانست. تلاش های فراوانی که به شکلی هنرمندانه به جامعه انعکاس یافت تا حتی نکته ای پنهان نماند. تولید صدها خبر در طول این مدت کار بزرگی بود که توسط روابط عمومی اتاق بازرگانی و نیز امور بین الملل و با مشارکت واحد آی تی و انفورماتیک و نیز دفاتر نمایندگی اتاق در بصره عراق ؛ شادگان ؛ بندر امام(ره) و هندیجان تهیه و منتشر شد. تهیه و تولید رادیو مجازی اتاق بازرگانی آبادان ؛ رونمایی از وبسایت جدید با انبوهی خدمات آنلاین و غیر حضوری و تولید و عرضه ی اپلیکیشن اختصاصی اتاق با قابلیت های فراوان ؛  تنها بخشی از جهش های پیشرفتی در اطلاع رسانی عمومی بود که کاملا قابل لمس است.

شاید عدد نارسایی ها و معضلاتی که اتاق آبادان در دو سال منتهی به بهمن ماه ۹۷ با آن ها دست به گریبان بود عددی دو رقمی باشد اما جز ساختمان نوبنیاد این اتاق که همچنان بلاتکلیف بود و در این دوره تعیین تکلیف شد و به حول و قوه الهی در ۱۳۹۸ به بهره برداری خواهد رسید ؛ اکثر مشکلات همانگونه که پیشتر و در همین یادداشت بدان ها اشاره شد ؛ محصول سه چیز بود.

اول : آهنگ ناموزون و آزاردهنده ی برآمده از انبوه بخشنامه های خلق الساعه صادراتی و وارداتی.

دوم : شرایط تازه ی تمدید و تشدید تحریم های ظالمانه بین المللی.

سوم : تداوم بلاتکلیفی موضوع صادرات و واردات از منطقه آزاد اروند که متاثر از تصمیمات قانون گذاران سرزمین اصلی است!

در پایان با اطمینان می توان عملکرد دوره هشتم را از بسیاری جهات ؛ متهورانه ؛ گسترده ؛ کارگشا و اثرگذار در بخش های تولیدی و صادرات انگاشت و تاثیرگذاری اتاق در تصمیم گیری های منطقه ای و کشوری بواسطه ی عضویت ریاست و برخی اعضای هیات های این دوره در کمیسیون های اتاق ایران و اتاق های مشترک را همچنان بعنوان نقاط درخشان این دوره محسوب نمود.

مهرداد معماری

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی آبادان