شناسنامه و هویت تجاری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
  • نظرات : بدون دیدگاه

مسعود خیاط زاده ؛ رئیس اتاق بازرگانی آبادان طی یادداشتی به موضوع مهم فضای کسب و کار و تجارت در ابعاد بین المللی پرداخته است. این یادداشت اقتصادی را در زیر بخوانید.

یادداشت اقتصادی هفته

شناسنامه و هویت تجاری

بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی سخن از استراتژی به میان می آید باید بدنبال شیوه نامه و سیاستگذاری نیز بود.در دنیای اقتصاد آن چه حرف اول و اخر را می زند ” شناسنامه و هویت تجاری ” است.

ژاپنی ها خود را با محصولاتشان به دنیا معرفی کردند اما امروز آن ها بجای تولید کالا ؛ تکنولوزی تولید را صادر می کنند. با نگاهی به کشورهای در حال توسعه نظیر اغلب ممالک شرق آسیا در می یابیم که تبعیت از همین سیاق در آن کشورها نیز پیش گرفته شده است که اندونزی ؛ مالزی ؛ تایوان ؛ هند و ویتنام و تعدادی دیگر از کشورهای شرق آسیا تبدیل به سکوی صادرات کشورهایی نظیر ژاپن ؛ کره جنوبی ؛ آمریکا ؛ آلمان ؛ انگلستان و …. شده اند.

حال بیاییم شرایط کشور خود را بررسی نماییم. ایران عزیز ما سرشار از موهبت ها و منابع غنی طبیعی از انواع انرژی فسیلی و انرژی های نو گرفته تا معدن و خاک و آب مناسب برای کشاورزی است. کشور ما مملو از نیروی جوان و متخصص است که تنها ؛ ناکارآمدی اقتصاد ما برای جذب این ثروت بی بدیل کافی است تا پی به اهمیت موضوع و نیزعمق مشکلات بُرد.

نیروهای متخصص ما در حوزه های نظریه پردازی ؛ مهندسی ؛ آزمایشگاهی و فنی به تعدادی است که براحتی می توان از انان در تجارت پر سود صادرات خدمات فنی – مهندسی و علمی بهره برد.

اتاق های بازرگانی کشور بعنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی در حوزه اقتصاد نیازمند رنسانس در نوع و کیفیت نگاه به دنیای تجارت می باشند.با توجه به محدودیت های بین المللی پیش رو در صادرات کالای ایرانی ؛ روی آوردن به صادرات خدمات فنی – مهندسی و علمی ؛ معقول و هدفمند است بنابراین وقت آن رسیده که برگی نو و تازه  به اوراق دفترچه ی شناسنامه ی تجاری خود افزوده و حسابی ویژه برای صادرات خدمات فنی – مهندسی و علمی باز نماییم.

 

مسعود خیاط زاده

رئیس اتاق بازرگانی ؛ صنایع ؛ معادن و کشاورزی آبادان