گزارش سمینار و فایل آموزشی”بازاریابی نسل سوم با تمرکز بر دنیای دیجیتال” + جزوه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
  • نظرات : بدون دیدگاه

به گزارش واحد آموزش اتاق آبادان گزیده ای از سمینار “بازاریابی نسل سوم با تمرکز بر دنیای دیجیتال ” که در ۳۰ مهرماه ۹۷ با حضور آقای وحید نثایی برگزار شد بشرح زیر می باشد.

زمانی که صحبت از بازاریابی سنتی می شود، قرار نیست به سال های دور برویم، قرار هم نیست به دنبال مجریان سنتی آن بگردیم. کافی است نگاهی به اطرفمان بیاندازیم. خواهیم دید که هنوز بسیاری از افراد، کسب و کارهای کوچک و متوسط و سازمان ها از روش های منسوخ و سنتی بازاریابی استفاده می کنند.

در بازاریابی سنتی، شرکتها به دنبال جذب مشتریان جدید با روشهای قدیم هستند بی آنکه بدانند این مشتریان، تفاوت های بسیاری با گذشته کرده اند و چندین گام جلوتر از مدیران بازار، حرکت می کنند.

در این نوع بازاریابی، هدف کماکان افزایش جایگاه و سهم بازار هستیم اما از ارتقای سهم و جایگاه خود در ذهن مشتری غافلیم. روشهای سنتی و پرهزینه بازاریابی و تبلیغات نمیتواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد، اما با این وجود، همچنان بهترین روش را تبلیغات محیطی یا تلویزیونی می دانیم، تبلیغاتی که هزینه های بسیار بالایی داشته و آن اثربخشی سابق را ندارد.

در دنیای امروز (و متاسفانه نه ایران)، مشتریان علاقه ندارند که فقط به فکر افزایش رضایت آنها باشیم. آنها به دنبال آن هستند که ارزش بیشتری از ارتباط با ما به دست بیاورند.

مشتری نمی‌خواهد که به او محصولی “فروخته” شود، بلکه در پی آن است که خود اقدام به “خرید” از شما نماید. او از ما انتظار دارد که از دنیای یک طرفه و آنالوگ خود جدا شده و به دنیای تعاملی و دیجیتال او پا گذاریم. مانند او فکر کنیم و نیازهای او را قبل از خود او متوجه شویم.

هرچند که در برخی مواقع و در بعضی بازارها، بازاریابی سنتی مزیت و بهره دهی نسبی خود را دارد و نمیتوان به طور کامل آن را نادیده گرفته و یا حذف نمود، اما

باید به دنبال روش های خلاقانه تر و کم هزینه تر باشیم و با استفاده از تکنولوژی های بروز و ابزار مبتنی بر شبکه جهانی و اینترنت، محصولات و خدمات خود را معرفی نماییم.

خلاصه آنکه؛ “چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید”. وحید نثائی